De dag begon met speciale aandacht voor de muziek en de geluidseffecten die Carl Beukman componeerde. Dat ging vlot en effectief, de valkuilen van te veel illustrerende geluiden vermijdend. Geluiden die Tsjechov voorschrijft en waar hij bij de realisatie ervan bij de werelpremieres in Moskou zo'n bloedhekel had. Zijn commentaren op Stanislavski, zijn eerste regisseur, zijn beroemd en berucht, de reacties van Stanislavski eveneer. ( Lezer, leest u vooral de brieven van Tsjechov over zijn voorstellingen en u kunt zich een voorstelling maken van het toneel uit die dagen) Alle wensen van de acteurs gerepeteerd, ook de twintig zinnetjes van Irina, verhelderende spel en speelproblemen kwamen naar de oppervlakte, eindelijk konden we tijd besteden aan de erotiek tussen de overspelige Masja en haar lover de luitenant Kolonel Vershinin. Lokaal stond stijf van de spanning toen beide spelers hun schroom lieten varen en de paringsdrift een uitweg vond. Mooie dag. Tevreden en gespannen verlieten de acteurs het lokaal. En toen stond Thomas Rupert klaar, de decorontwerper voor Moeder Courage, om zijn ontwerpen te vertonen, never a dull moment, want de volgende productie komt er al weer aan.
Tot morgen na de laatste doorloop waar ook Judith Herzberg, de vertaalster bij aanwezig zal zijn, spannend, in de ware betekenis van dat inmiddels platgetreden woord.
30 aug 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Mooi weblog!
Een reactie posten