13 aug 2007

Zondagavond 12 augustus: een aanvulling en een oproep

Aanvulling op het mise-en-scène log van een week geleden en een oproep aan de lezer

Op de nabespreking met Kroft en Rosanne (de dramaturge) kwam haarscherp iets naar boven dat onze samenwerking kan verstevigen. Kroft kwam namelijk tot de conclusie dat zij "kijkt” en dat ik "luister". Ik luister en zie dan wat, en zij dus andersom. Kroft hangt terecht die moderne school aan, ik tracht door eerst het luisteren te beoefenen het kijken er mee in verband te brengen. Zij moet op dit log maar haar volgorde aangeven, een volgende keer. En als het goed is beoefent Rosanne beide modellen.
Ooit ben ik in mijn verre verleden ook hoofdzakelijk kijkend begonnen, oogstrelende mise-en-scène die uitdrukten hoe ik tegenover de inhoud stond. Later wilde ik weten wat er gezegd werd, en werd beeld steeds minder opdringerig.
Toen ik voor de vakantie Krofts Drie Zusters bij Tryater zag, werd ik meegenomen door beeldenformaties die mij haar inhoud meedeelden, dus denk ik dat we niet veel uit elkaar liggen. Is het alleen maar een kwestie van benoeming, terwijl je met hetzelfde bezig bent? Misschien verschilt er iets in de volgorde die uiteindelijk dezelfde uitkomst geeft, ik ben er nog niet uit. Heeft geen van de vele lezers, er blijkt een grote schare lezers uit de teller van dit weblog, niet de behoefte om op dit schijnbare dilemma te reageren? Ben benieuwd!

1 opmerking:

Een Lezer zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.