22 aug 2007

Woensdag 22 augustus

Het was een chaotische dag, geenzins de dirigenten dag waarop ik hoopte,
maar wel weer heel nuttig. Alle aantekeningen van de afgelopen dagen doorgenomen,
soms geef ik mezelf de gelegenheid in het
geheim te genieten van de aandacht die ik krijg. maar die moet ik
vervolgens wel weer waarmaken en belonen, acteurs die mij lange mails over
hun rol schrijven, goeie opmerkingen over elkaar hebben, kritisch
opsteunend,
Maar het was persdag, een evenement dat ik nog nooit had meegemaakt, een
leger fotografen, cameramensen journalisten die op de repetitie kwamen
kijken, waarna lange sessi interviews volgden, allemaal geolied
georganiseerd, perfect. Dat is toch wel een hemelsbreed verschil met het
gesubsidieerd toneel waar ik tenslotte vandaan kom. Alsof ik daar veel
bescheidener was in de trant van 'je maakt geen ophef van
iets dat er nog niet is, je treedt pas naar buiten wanneer je iets
waarachtigs te bieden hebt'.Zit wat in maar is niet erg publieksgericht
gedacht, hier moeten KAARTEN worden verkocht, dat staat voorop. Terecht.
Mijn jonge acteurs ondergaan vele vuurdopen koelbloedig, ook deze;ze
repeteerden rustig door in het gigantische rumoer. Veel journalisten
probeerden met prikvragen de samenwerking van mij met Kroft aan de orde
te stellen, begrijpelijk, want zoiets komt natuurlijk niet vaak voor. Maar
we konden samen naar waarheid verslag doen van een inspirerende periode
tot nu toe. Naar waarheid. Een uurtje eerder namelijk voor de schrijvende
en kijkende pers zijn opwachting maakte passeerden de passages de revue
die Kroft gisteren en eergisteren in haar eigen lokaal met enkele acteurs
had uitgedokterd, en alles wat ze had gedaan met de spelers was er op
vooruitgegaan, waarneembaar. Bijzonder om mee te maken dat Kroft en ik die
lijn nu samen te pakken hebben en in elkaars verlengde kunnen werken.
De Tsjechov regeltjes die ik wilde onderzoeken kwamen vandaag niet aan de
beurt, daar moet de lezer dus nog even op wachten, op het verslag daarvan
bedoel ik, hartelijke groeten namens de zusterclub

Geen opmerkingen: