30 jul 2007

Maandag 30 juli

Maandagmorgen, voor de repetitie.
We verkassen vandaag na een weekje repeteren in het Polanentheatertje, waar het erg prettig toeven was, gaan we nu naar de grote Focus repetitiefabriek aan de westelijke rand van de stad. Ik geloof dat daar vier musicals door elkaar heen gerepeteerd worden. Onze Zustertjes krijgen daar ook een lokaal, waar we alle ruimte hebben, oppervlak gelijk aan een toneelvloer, ik verheug me.
Lees vanmorgen nog eens in Tsjechovs brieven over de 3Zusters. Hij krijgt op de Krim waar hij dan verblijft geregeld brieven met vragen van de acteurs die in Moskou (Moskoui, Moskou) zijn Zusters aan het repeteren zijn. Hij blijkt allergisch voor veel geluid in de coulissen en schrijft bijvoorbeeld zorgvuldig over de derde acte: maak toch niet zo veel overbodige herrie, er is brand, de hele nacht, iedereen is uitgeput, als je op het toneel zegt dat er brand is gelooft iedereen dat, dat hoef je niet zo te bewijzen.
Ook prachtige aanwijzing voor Natasja, die met een kaars over het toneel loopt in het bijna donker: in een rechte lijn van links naar rechts, met een kaars in de hand, net als Lady Macbeth. Ik moet weer gaan uitkijken niet te veel van de man Tsjechov te gaan houden want dan heb ik de onuitroeibare neiging te doen wat hij
wil. En we leven nu in 2007, maar brand is brand, nu en toen toch?

Geen opmerkingen: